Zásadový Mário

11.08.2021

Hezký večer přeji! Nejdříve chci Vám - našim čtenářům, divákům a fanouškům OB - poděkovat, že nás nadále sledujete. Díky Vaší podpoře nás baví Vás informovat o novinkách nebo natáčet krátká videa. Těší nás i to, že se přihlásíte na závody a přijedete si je užít s námi nebo nám i fandíte. Nyní jsme už asi v polovině cyklů minirozhovorů a dnes přivítáme mladého sportovce z Hradce Králové, Mária Červinku.

Mário Červinka

vítěz 1. kola ČPN na krátké trati 2021
klub: SKN Hradec Králové / OK SLAVIA Hradec Králové, 2 roky v OB

Těší mě a děkuji, že jsi přijal naše pozvání na rozhovor. Mám pro Tebe již připraveno pár otázek. Zaprvé mě zajímá, jak jsi se dozvěděl o OB neslyšících a proč jsi se k nám přidal?
O slovním spojení "orientační běh" jsem poprvé slyšel už jako velmi mladý, asi když mi bylo kolem 12-13 let a chodil jsem na atletiku se slyšícími a pravidelně jsem běhal. Tenkrát jsem se o existenci OB dozvěděl od mámy. Že existuje tento sport u slyšících. V té době jsem ale ještě nevěděl o neslyšících orientačních běžcích. Nicméně mě v té době nelákala představa práce s mapou a běh v lese. Prostě jsem o tom´neměl žádnou konkrétní představu ani nějakou zkušenost. Poprvé jsem se o OB neslyšících dozvěděl až mnohem později, prostřednictvím jedné akce od Czech Deaf Youth, z.s. (CDY), ale na tu akci jsem nemohl přijet a opakovaně mi to nevycházelo. A tak mě to chytlo až ještě o něco později, až když jsem začal chodit se svou nynější přítelkyní Karolínou Novákovou, tak jsme spolu jeli na jednu takovou akci OB neslyšících a mě se to moc líbilo a už mě to nepustilo.

Co se Ti v OB nejvíce líbí?
Od malička mě baví běhání a také mám rád turistiku a v OB mě baví to, že díky tomu poznávám les i z různých stran. Přeci jen běhám i mimo stezky, pěšinky. K tomu mě ještě baví nalézat kontroly na nejrůznějších místech. Také jsem dříve se věnoval geocachingu a takhle podobně nacházel kešky - "poklady" a to mě bavilo a v orientačním běhu je to podobné.

Běháš sám či máš nějaký tým? Nebo si OB užíváš hlavně s partou neslyšících?
Poprvé jsem orientační běh vyzkoušel s neslyšícími v Praze a potom asi po roce jsem se rozhodl, že se tomu chci opravdu věnovat. A tak jsem si to domluvil ve svém hradeckém sportovním klubu jehož jsem už dlouho členem. S dalšími neslyšícími orientačními běžci z různých sportovních klubů se scházíme všude po České republice, podle toho, kde máme tréninky, závody, soustředění a podobně.

Co vím, k OB ses dostal relativně nedávno, teprve před dvěma či tři roky, že?
Ano, k orientačním běhu jsem se dostal teprve tak před 2 lety, ale až před rokem jsem se rozhodl, že se mu chci více věnovat.

Přesto jsi se již rozhodl, že se chceš zaměřit na sprint. Proč jsi si ho vybral? Jak trénuješ? Jaké jsou Tvé tipy k zrychlení běhu či k výdrži běhu ve vyšší rychlosti?
Na sprintu mě baví rychlost, také to, že je krátký, kontroly jsou poměrně snadno postavené k rychlému nalezení, tohle mě na tom baví. Nebaví mě, když se mi nedaří najít nějakou kontrolu, z toho mám potom fakt nervy :-). Navíc když jsem chodil na atletiku se slyšícími, tak jsem rád běhal 800m také 3000m a sprinty mají právě tak podobnou vzdálenost, tak kolem 3 km.

Jak trénuji na sprinty? Běhám pravidelně tak 5-7 km, aby si tělo zvyklo dýchat dobře i při zvýšené námaze. Střídám to s intervalovým tréninkem, kdy běžím nějaký úsek sprintem, pak zpomalím na pomalý běh, jakoby si udělám pauzu a pak opět běžím sprint a pak zase pomalý běh a tak dále. Tímto způsobem trénuji práci s dechem při střídání rychlosti, aby si tělo na to zvyklo a potom vydržím takové vysoké a rychlé tempo mnohem déle.

Trénuješ často a pravidelně...Určitě si ven vyrazíš zaběhat i v ošklivém či v deštivém počasí. Kde získáváš motivaci k trénování OB a co Ti pomáhá se zlepšovat?
I když je občas těžké najít motivaci na to jít běhat, hlavně když se mi třeba nechce, ale obecně mi to nedělá moc problémy, protože mám celkem pevnou vůli. Jsem na trénink zvyklý i díky tomu, že již od malička hodně sportuji. Mojí další motivací je, že když splním podmínky, které zavedl STK OB neslyšících pro účast na mezinárodních závodech, např. na Deaflympiádu či na mistrovství Evropy, tak by mě mohli do týmu vybrat a já si mohl vyzkoušet mezinárodní závody neslyšících. Není to úplně to hlavní, spíše mi to dodává chuť a sílu v tom pokračovat a také tím mohu porovnávat své výkony s reprezentací orientačního běhu neslyšících.

Kdyby Ti to jednou vyšlo, v jaké zemi bys chtěl jednou běžet OB?
No zatím jsem nikde v zahraničí neběhal, tak nemám moc představu, jak to jinde vypadá...Ale již jsem slyšel od ostatních, že Švédsko má těžší kamenitý terén, a četl jsem to i na internetu. Rád bych to ale vyzkoušel třeba v Austrálii, protože jsem četl, že tam prázdno, pusto a samá rovina a tak je potom tam tak těžké najít nějaké orientační body. Taky by mě lákalo vyzkoušet si orientační běh ve velkoměstě jako např. v Barceloně, která má rovnoběžné stejné ulice a silnice. Jedna vedle druhé a je proto těžší se v nich zorientovat, kdy kam zabočit, to by byla pro mě výzva.

Držím palce, aby se Ti přání splnilo a jednou vyjel do těchto zemí, buď jako reprezentant nebo jako závodník. Taky vím, že jsi vegetarián a zároveň sportovec už velmi dlouhou dobu. Máš nějaké doporučení pro sportovce, kteří se rozhodli přestoupit na vegetariánskou stravu? Na co by si měli dávat pozor u jídelníčku při zvýšené námaze (co a čím kompenzovat)? Stačí aby jen vyřadili maso nebo máš i nějaké doporučení na speciální kompenzace bílkovin?
No, já jsem vegetariánem už opravdu hodně dlouho, už vlastně od svých 9 let nejím maso. Mám to tak už 17 let, tak to nějak moc neřeším. Samozřejmě bílkoviny získávám jinak než z masa, např. z tofu, tempehu, robi masa, seitanu, aby jídelníček byl pestrý a neobsahoval jen přílohu či zeleninu.

Brzy tedy máš výročí 20 let. Jaké výhody sportovcům tohoto typu stravování z toho vyplynou?
Na tuto otázku je těžké odpovědět, pohledy a názory odborníků se na tohle téma hodně liší. Já se jako vegetarián cítím dobře, nic mi nechybí ani energie, není to pro mě těžší než kdyby nebyl vegetarián. Cítím, že je to na stejné úrovni - když se budu dobře stravovat a dodržovat zdravý životní styl, tak dosáhnu lepších výkonů jako ten, kdo jí maso a dodržuje zdravý životní styl. Nevidím v tom rozdíl.

Tak už Ti dám poslední otázku. Jak bys někomu nezasvěcenému vysvětlit, co je to OB? Co si pod tím má představit?
Určitě bych mu odpověděl, aby si pod tím představil jakoby jít někam bez mobilní aplikace mapy.cz či bez navigace GPS, kterou všichni jistě znají. Prostě si vyhledat cestu, zapamatovat si ji a dojít bez navigace do cíle, tak něco podobného je OB i když má ještě při cestě kontroly - "poklady".

Těší mě, že jsi si našel čas na zodpovězení mých zvídavých otázek a velmi děkuji za rozhovor :-) Věřím, že i pro Vás byly další Máriovy odpovědi zajímavé a možná již uvažujete nad tipy jak zlepšit svůj výkon. Já Máriovi držím palce, ať se mu povede někdy vyjet si zazávodit do zahraničí. Děkuji. Ahoj! Ahoj.

Příště se můžete těšit na rozhovor, kde se dalšího OB sportovce zeptáme na jeho/její zkušenosti a zajímavosti z trénování v zahraničním klubu.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky