Všestranný sportovec

26.05.2021

Určitě jste již zvědaví, kdo je dalším sportovcem, kterého rozpovídáme. Dnes přivítáme Adiho a dozvíme se, že Adi neběhá jen OB, ale zároveň dělá i jiný sport. Uhodnete jaký? Ne? Tak si přečtěte nebo se podívejte na náš rozhovor.

Adam Kubánek

I.PSKN Praha / KOB Kladno, 1 rok v OB

Děkuji za Tvůj čas. Mohl bys nám říct, jaké sporty děláš nebo jsi dělal?
Kdysi v dětství jsem dělal atletiku, v mládí jsem 10 let hrál závodně florbal a nyní jsem se "zakoukal" do orientačního běhu a taky ještě, především v zimě, provozuji curling.

Jak ses dostal z curlingu k běhání OB? Co tě k nám nalákalo?
Loni, jednou v létě po curlingové sezóně, mě oslovila moje curlingová spoluhráčka Eva Nováková (dříve Uhrová), jestli bych nechtěl zkusit běhání OB v Praze, když rád běhám a umím přečíst mapu. Hory miluji a běhání v terénu mě bavilo, tak jsem moc dlouho neváhal a řekl jsem, že do toho jdu. A když Eva šla na OB počtvrté, tak mě vzala s sebou a mě se tento sport tak zalíbil, že jsem u OB už zůstal.

Jaký byl Tvůj začátek v OB? Jaké je to být v partě, kde jsi nováčkem?
Hned ze začátku to bylo hustý! Sešli jsme se s Evou na mapovém tréninku. Ty tréninky byly rozdělené na kategorie podle délky trasy na A,B a C. Vybrali jsme nejkratší trasu (C) a protože jsme byli amatéři, tak jsme běhali spolu. Tento můj první OB trénink byl náročný, protože jsme všude hledali kontroly-fáborky. Pořád jsme dlouho dívali do mapy, snažili jsme se ji pořádně přečíst a když jsme konečně viděli ty fáborky, byli jsme šťastní, že jsme se neztratili v lese a že jsme našli správnou cestu. Tento trénink měřil cca 2 km a nám to zabralo cca 2h, ale tak hlavně že jsme našli všechny fáborky :-).

Co Ti pomohlo ke zlepšení Tvého výkonu?
Tréninky a tréninky...a také díky to, že ostatní byli ochotni mi vysvětlit, kde jsem udělal chybu a proč...pak už jen trénovat, no!

Už jsi byl na nějakých oficiálních OB závodech?
Ano, vloni jsem se zúčastnil MČR neslyšících a ČPN a také jednoho obtížného závodu mezi slyšícími v Nejdeku s Márou Spilkou. Bylo to hlavně pro mě, jako nováčka, náročné a ještě k tomu počasí nám nepřálo a lilo! Boj to byl, ale dal jsem to! Na MČR ve sprintu jsem se úspěšně umístil na 5. místě.

Co je na závodech OB nejtěžší? Co Ti dělalo/dělá problém? Na co si běžec musí při závodech v OB dávat pozor?
Mapa. Při závodech běžíš rychle, musíš myslet na cíl, kontroly a na trasu, tak se na mapu těžko soustředí a lehko se ztratíš. Nejdůležitějším tréninkem je nácvik správné techniky běhání v terénu s mapou. Ale já jsem teprve necelý rok v OB, takže musím pořád trénovat schopnost rychlého čtení mapy, sledování pozice v terénu, orientace podle buzoly, odhad vzdálenosti atd.

Gratuluji, žes to nevzdal! Jsi nejspíš sprintař, že? Mohl bys nám tedy poradit, jaké jsou Tvé tipy k zrychlení běhu? Máš nějakou taktiku?
Když jsem jako malý kluk chodil na základní školu v Liberci, každé ráno jsem dojížděl autobusem cestou do školy a před školou jsme s kamarádem pravidelně sprintovali k dveřím. Později jsem běhal sprinty ve Sportovních hrách neslyšících škol v Olomouci nebo v Brně a vyhrával jsem medaile. Jsem za to rád, že běhání se stalo součástí mého života, jsem šťastný. Nedovedu si představit, že bych přestal běhat.  Doporučuji trénovat v přírodě a střídat intervaly, po minutě sprintu si dát pauzu cca dvě minuty chůze a pak celý cyklus zopakujte třeba pětkrát. Taky je důležité běhat do kopce. Můžete i posilovat nohy, třeba cviky na stehna. Klíčovým bodem je udržení určitého tempa. Při běhu si vycvičte uvědomělý cit na tempo. Zkoumejte, jak vaše nohy a plíce reagují na změny tempa.

Dobře, takže máme běhat do kopce nebo sprintové úseky...a ještě něco, jaké je Tvé další tajemství či doporučení?
Jídelníček sportovce je taky důležitý. Nelze se nacpat jídlem, to pak budete mít při běhání s plným břichem těžký žaludek. Jinak spíše pravidelný trénink je základem, bez toho žádné zlepšení nepřijde.

Náš rozhovor se již chýlí ke konci, mám ještě jednu poslední otázku. Co tě napadne, jaká tři slova, když se řekne OB?
příroda (než sedět doma na zadku), mapa, kontroly a zvířata (zajíci hlavně!)

Děkuji, že jsi si našel čas na zodpovězení těchto otázek a dal jsi nám nějaké rady, jak se zlepšit v rychlosti či v OB :-) Ahoj!

Vy jste se dozvěděli, co Adi dělá a snad jste z toho odnesli i nějaké rady pro sebe. Příště se můžete těšit na další rozhovor, kde se dalšího OB sportovce zeptáme na jednu důležitou část tréninku a tou je regenerace.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky