Usměvavá Maťa

19.10.2021

Ahoj! To máme teda nádherné slunečné počasí, že? Jsem na moři v luxusní jachtě! Ne, kdepak, jsem pořád v Čechách, na praobyčejném jezeře, ale to nevadí, je tu i tak krásně! Máme tady soustředění orientačního běhu, kde se mi povedlo odchytit Martinu Vaňkovou. Nováčka, který se ale OB nebojí a pravidelně se nadšeně zúčastňuje soustředění a chce se zlepšit v OB. Nyní ji u rozhovoru vyzpovídám a možná dostanete chuť se k nám také přidat. Zjistíte také, jak vidí OB nováček a co je její motivací.

Martina Vaňková

klub: SK SKIVELO Olomouc, 2 roky v OB

Ahoj! Ahoj!

Představuji Vám Martinu Vaňkovou. Vím, že jsi stále nováčkem, tak bych se vrátila na začátek a zeptala se Tě, jak jsi se o orientačním běhu dozvěděla a co Tě přimělo se ke skupině OB běžců zapojit?
O orientačním běhu jsem se dozvěděla od kamarádky Veroniky Grygarové, která kdysi dříve OB běhala. Ukázala mi mapu, čip a popisovala mi, jak to celé funguje. Říkala mi, že to můžu zkusit. Já, že ano, že je to zajímavé, ale že to zkusím až někdy později. Také i pár dalších přátel mi říkalo, že to mám zkusit. Pořád jsem to odkládala a říkala jim, ano, až potom. Až nakonec, jak jsem byla na turistice společně se sestrami Pangrácovými a Kamilem Klímou, tak mě přemluvili, abych jela na soustředění orientačního běhu pro nováčky, které se konalo v nejbližších dnech. Říkala jsem si, že je lepší to alespoň jednou zkusit než nikdy a jela jsem na soustředění. Tam se mi to moc líbilo a byla jsem tak nadšená, že jsem se rozhodla v tom pokračovat. Už to dělám skoro dva roky, ale podle mne je to stále málo - pořád se cítím jako OB nováček.

Děkuji za odpověď. Já vím, že Tvůj táta kdysi v mládí také běhal orienťák. Můžu se zeptat, jestli od něj dostáváš nějaké rady nebo tipy na co si v OB dávat pozor nebo Tě nechává, ať si to časem zjistíš sama?

Ano. Když jsem byla malá, tak mi taťka říkal něco málo o orientačním běhu, ale pamatuji si z toho málo. Když jsem však začínala s OB, tak jsem o tom samozřejmě hned taťkovi řekla. Chtěla jsem po něm, aby mi v něčem poradil, ale bohužel si to taťka už nepamatuje. Říkal, že dříve byla jiná pravidla, nebyly čipy a kontroly se označovaly kleštičkou na papíře a i mapy byly jiné... Taťka se spíše věnoval volejbalu a orienťák běhal jen tak pro zábavu - i když v tom byl dobrý. Takže mi moc nepomohl, spíše mi teď pomáhají přátelé z OB, tak to nevadí.

To je pravda, děkuji za náhled do historie a nyní víme, že i orienťák se rozvíjel a zmodernizoval se a využil technologie, které současná doba nabízí.

A ještě na něco jsem si vzpomněla, taťka běhal orienťák v kopačkách. Takové ty staré černé se žlutými pruhy. Tohle jediné si dobře pamatuje. Teď už jsou jiné, kvalitnější a modernejší boty.

Všimla jsem si, že se pořád zlepšuješ a stále se učíš pracovat s mapou v OB. Co Ti pomáhá, co je to hlavní, abychom se zlepšovali?
Zkušenosti. Především praxe a hlavně pravidelně a hodně pracovat s mapou. Když jsem s OB začínala, závodila jsem v kategorii Z (pro začátečníky), měla jsem pocit, že mapy jsou lehké, kontroly byly hned vidět a šlo mi to... Ale pak o rok později, na loňském soustředění v Hejkal kempu, jsem se zapojila do tréninku s těžší mapou, a rovněž jsem závodila v kategorii D21 (D pro dívky, ženská kategorie) jako opravdové závodnice. A bylo to pro mě hodně těžké, bylo to opravdu dost obtížné...Byl to pro mě takový šok a pořád jsem bloudila, často jsem zmatkovala a dělala chyby. Dokonce jsem to několikrát úplně vzdala, na tréninku i na závodě. Pak jsem se do toho zakousla a více trénovala. Na dalším závodě vloni, právě také zde na Máchově jezeře, to bylo už lepší. Šlo mi to díky získaným zkušenostem. Pak se můj proces učení OB úplně přerušil kvůli koronaviru. Všechny závody byly zrušeny a skoro rok jsem nezávodila. Až letos jsem se k OB vrátila, ale už jsem zase zapomněla jak pracovat s mapou, jak jsem to dlouho netrénovala. Teprve teď na soustředění jsem znovu oprášila svou hlavu a vzpomněla jsem si, jak pracovat s mapou. Nejlepší je být pořád v kontaktu s mapou. Takže hlavně praxe!

Myslíš si, že můžou i naši diváci a fanoušci nám pomoci se zlepšovat v orienťáku?

Ano, samozřejmě. My sportovci potřebujeme i podporu od Vás diváků a uvítáme ji! Například se můžete přijet podívat na OB závody. Na našem webu máme kalendář, a tam se můžete mrknout, kdy máme závody. Třeba zjistíte, že je nějaký závod blízko vás a můžete se přijet na nás podívat a fandit nám! Také rádi po závodě společně pokecáme. Ještě se můžete podívat na webu či na Facebooku na fotky, videa, olajkovat je, přidat komentáře, či jinak nás podpořit a my běžci díky vám budeme potom více namotivovaní.

Ano, i díky Vám máme více sil se zlepšovat, děkujeme! Co je, Maťo, Tvým cílem v budoucnu, co bys ráda v OB dokázala?
Vím jistě, že se chci zlepšit v OB. Aby bylo jasno, mým cílem není být vrcholovou sportovkyní a reprezentovat ČR v OB. Je to můj koníček, nic víc. Sice už dělám OB druhým rokem, ale stále se cítím jako nováček. Ještě se neumím dobře orientovat v terénu, v mapě a navíc málo běhám, takže mám v plánu začít víc běhat. Chci se v OB zlepšit a naučit dobře pracovat s mapou, sžít se s ní. Plánuji proto také více jezdit na závody, nejen mezi neslyšícími, ale i mezi slyšícími.

Důležité je tedy pro Tebe, aby se Ti povedlo najít všechny kontroly a trasu zdárně dokončila, že?
Ano, ano, to je můj cíl - najít všechny kontroly. Když se mi povede najít všechny kontroly, udělá mi to velkou radost a zlepší se mi nálada. :-) Z tohoto důvodu mě orientační běh baví. A navíc je tu dobrá parta, kde se vzájemně podporujeme. Prostě je to tady perfektní.

Přesně tak, v OB je důležité mít sama radost a aby tě to bavilo! Teď už poslední otázku, na kterou se každého ptáme, tak i Tebe! :-) Co tě napadne, jaká tři slova, když se řekne OB?
Mapa, příroda, dobrodružství.

Děkuji, že jsi byla ochotná nám poskytnout rozhovor. A ještě se nám k tomu pěkně povedlo počasí ! Ahoooj!
Také děkuji. Ahoooj!

Ještě jednou děkuji Matě, že si ve svém volném čase se mnou sedla a ochotně odpověděla na mé zvídavé otázky :-). Doufám, že i Vás její odpovědi zaujaly a dozvěděli jste něco nového. Také jste viděli novou tvář z naší party OB. Příště se můžete těšit na rozhovor s orienťákem, který se ke sportu od dětství ani nepřičichnul a ani se mu do běhu vůbec nechtělo a přesto se nadchl pro orienťák. Až díky němu začal běžecky trénovat ba i zkoušet jiné sporty. Uhodnete o koho se jedná? Prosím napište své tipy do komentářů :-).

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky