Rozhovor s trenérem Adamem

29.12.2022

Milí fanoušci, OB nadšenci a závodníci!
Už dlouho jsme se tu s vámi touto formou neviděli, ale rádi vás zase zdravíme a přinášíme další rozhovor!
Nejdříve bychom vám chtěli moc poděkovat, že jste nám drželi palce a fandili na Deaflympiádě. A jako poděkování za vaši podporu pro vás máme takový vánoční dáreček a to v podobě rozhovoru s Adamem Hájkem, s naším trenérem OB reprezentantů.
Někteří z vás ho ještě asi neznáte, trénuje nás totiž teprve rok, ale teď už tady nebudu zdržovat a pustíme se do samotného rozhovoru, abyste našeho trenéra Adama mohli blíže poznat.

Adam Hájek

od roku 2022 trenér české neslyšící OB reprezentace

klub: OK Kamenice

Vítám tu našeho trenéra Adama Hájka. Na úvod bych tě ráda poprosila, můžeš se nám prosím krátce představit? Jak dlouho už se věnuješ orientačnímu běhu?
Ahoj všichni, OB běhám od svých 10 let, takže už se mu věnuju opravdu dlouho, už je to vlastně 20 let. A 12 let ho běhám za klub OK Kamenice. Kromě vlastního závodění také pořádám tréninky, závody, soustředění a další různé OB akce.

No teda, je vidět, že máš s OB opravdu dlouhodobé a různorodé zkušenosti. Můžeš se s námi podělit o nějaký nezapomenutelný zážitek?
Těch zážitků je opravdu strašně moc! A je pravda, že člověku většinou nejvíc v paměti utkví ty negativní zážitky, např. když se stane něco nepříjemného, nebo když nás potká nějaký strašný slejvák. Nebo když se nějak zraním, např. asi před třemi roky jsem si při závodu zvrtl oba kotníky! Zažil jsem také poštípání od sršňů. Víc si opravdu pamatuju ty negativní zážitky. Samozřejmě si taky pamatuju, když se mi povedlo něco vyhrát. Ale zkrátka si víc pamatuju to negativní.

Když náš OB tým vyhlásil konkurz na pozici trenéra, co tě na té nabídce zaujalo? Proč ses vlastně přihlásil?
Inzerát jsem objevil v pravou chvíli. Zrovna jsem totiž plánoval, že skončím ve své tehdejší práci. Ještě jsem v ní tedy chvíli zůstával, ale už jsem věděl, že chci končit. Takže když jsem viděl vaši nabídku, že hledáte trenéra, tak se mi to do toho akorát hodilo. Tak jsem se přihlásil. A taky mě baví pracovat venku, v přírodě. A OB mám moc rád a taky jsem chtěl vyzkoušet něco nového. Takže to do sebe všechno tak hezky zapadlo. Kdyby se to nepovedlo, tak bych si z toho nic nedělal. Ale mám pocit, že jsme jako tým zatím fungovali dobře.

Takže my máme vlastně štěstí, že se to tak dobře sešlo. My jsme někoho potřebovali a ty jsi něco potřeboval. My jsme tedy byli první neslyšící, které jsi potkal, je to tak? Takže jsi určitě přemýšlel, jak bude vypadat komunikace. Jaký jsi z prvního setkání měl pocit? A pamatuješ si, jaký znak ses naučil jako první?
Moje první setkání s neslyšícími bylo vlastně také s týmem OB neslyšících. Bylo to asi před čtyřmi lety, když jsem v Praze stavěl sprintový závod. Tenhle závod byl zrovna využit jako závod pro Mistrovství ČR OB neslyšících. Takže jsem tehdy komunikoval s neslyšícími a to hlavně mailem. Ale tehdy jsme se ještě naživo nepotkali. Když jsem potom viděl ten váš inzerát, tak mě ČZJ začal zajímat a rozhodl jsem se ho učit. No a první znaky, které jsem se naučil, byly asi barvy nebo dny v týdnu. A při první reálné znakované komunikaci jsem jako první asi použil znak "jméno".

Pravda, to je takový úplný základ, který člověk potřebuje. Teď už máš za sebou první rok jako trenér našeho týmu OB neslyšících reprezentantů. Jak ten uplynulý rok vnímáš? Bylo to dobré? Nebo to bylo zatím takové rozkoukávací? Jak to vidíš?
Na začátku to bylo opravdu náročné. Museli jsme si na sebe zvyknout a naučit se spolu navzájem komunikovat. Museli jsme se taky pořádně vzájemně poznat. Ale myslím, že jsme za ten rok odvedli obrovský kus práce. Samozřejmě se sem tam nějaký ten problém objevil. Velmi opakující se chyba našeho OB týmu je častá diskvalifikace. To se stávalo opravdu hodně často. Ale teď už mám pocit, že je to mnohem lepší a že se to stává mnohem méně. Opravdu všichni odvedli za ten rok velký kus práce. Teď v zimním období připravuji společné i individuální tréninky, aby se všichni mohli dále připravovat a zlepšovat. Doufám, že závodníci tyto mapové tréninky využijí, protože to je opravdu něco, co potřebují v podstatě všichni potrénovat a zlepšit.

Na jaře ses společně s naším týmem reprezentantů účastnil velké sportovní akce - Deaflympiády. Co tě na ní překvapilo nebo šokovalo? A jaký je z ní tvůj nejlepší zážitek?
Co se týče Deaflympiády, tak tam byla smůla, že jsme měli málo času. Přece jenom jsme na ni letěli pouze 4 měsíce potom, co jsme společně začali trénovat. A to je opravdu krátká doba na přípravu, skoro až nemožná.
Zážitků z Deaflympiády mám opravdu hodně. Bohužel některé jsou spíše negativní. Velmi nemile mě překvapila samotná organizace celé akce. Vzhledem k velikosti celé události jsem měl určitá očekávání, např. co se týče kvality OB map, z jejich stavu jsem nadšený opravdu nebyl.
Musím ale vyzdvihnout závod Super sprint relay, kde jsme vybojovali stříbrnou medaili, což je opravdu velký úspěch. A zrovna u tohoto závodu jsme udělali živé vysílání na Facebooku, na místě jsme zrovna měli spoustu českých fanoušků, takže tam byla skvělá atmosféra a celkově to byl krásný zážitek. Přišla mi tam zajímavá příroda, která je úplně jiná, než na co jsme zvyklí.

Adame, prosím tě, popiš nám, jak vlastně vypadají tvoje tréninky?
Já se vždycky tréninky snažím připravit na co nejkvalitnější mapě. To je pro mě hodně důležité. Taky se trénink vždy snažím přizpůsobit výkonosti celého týmu. Na samotném tréninku už třeba není úplně jednoduchá komunikace, takže se vždy snažím vše připravit dopředu, vždy předem sepíšu, co je cílem daného tréninku. K tomu taky napíšu, na co je potřeba se zaměřit, co je cílem se při tom tréninku naučit, nebo když je tam něco speciálního, jestli je potřeba víc používat buzolu nebo se třeba držet cest. Zkrátka sepíšu všechny ty moje pokyny pro trénink a potom musím předem na místě rozmístít lampiony a krabičky, aby bylo pro závodníky vše připravené. Když je potom po tréninku čas, tak si uděláme rozbor, jak se trénink povedl a co v něm teda bylo. Tím je trénink ukončený.

Děkuju. Prozradíš nám prosím, jaké máš plány na příští rok?
Neslyšící reprezentanty příští rok čeká Mistrovství světa ve Švédsku. Proto pro ně chci připravit dvě soustředění přímo ve Švédsku. Cílem bude, aby si zvykli na tamější terén, který je oproti tomu našemu českému úplně odlišný. A je opravdu potřeba si na něj zvyknout. Taky chci udělat jedno soustředění v Polsku, kde jsme před nedávnem byli a všem se nám tam moc líbilo. Takže to chci zopakovat. Přes zimu chci pořádat mapové tréninky a společné zimní výběhy. A taky mám vlastní cíle jako OB závodník. Chci se podívat do Švýcarska,kde se bude konat Mistrovství světa v OB slyšících, takže u toho chci být.

Toho máš v plánu hodně!
V rámci toho se totiž budou konat i doprovodné závody, kterých se chci účastnit. Uvidíme, jestli se to všechno zvládne. Doufám, že jo. Rád bych, aby se to povedlo.

Držím ti palce. A doufám, že my se díky tréninkům budeme jen zlepšovat. Teď mám pro tebe poslední otázku, na kterou se ptáme všech. Když se řekne "orientační běh", jaká tři slova se ti hned vybaví?
Jako první to budou "kamarádi", protože díky kamarádům jsem OB zůstal tak dlouho věrný. Dal jsem si od něj samozřejmě pár pauz, měl jsem i pár pauz vyloženě od běhání, ale vždy jsem se k němu vrátil a to právě díky kamarádům.
Jako druhé se mi vybaví "příroda". Závody se vždycky konají v krásném prostředí, v lesích, a to mě na tom taky hrozně baví.
A jako třetí musím zmínit "ranking". Protože to sbírání bodů, soutěžení, posouvání se v žebříčcích, to mě na tom taky vážně baví.
Takže to jsou moje tři věci, které si s tím spojuju.

Děkuju za rozhovor! 

Rozhovor je u konce. Děkujeme Adamovi za jeho čas a za otevřenost, se kterou odpovídal na otázky. Tak teď už víte, co nás v příštím roce čeká za akce a závody!

Budeme tedy i nadále potřebovat vaši podporu a fandění, abychom byli dostatečně namotivovaní a vydrželi ty hodiny dřiny, a to hlavně teď v zimních měsících, kdy se ani nám v takovém ošklivém počasí, když je navíc ještě tak brzy tma, moc trénovat nechce.
Vaše podpora se nám bude určitě hodit! Děkujeme za ni!

Přejeme vám hezké vánoční svátky a šťastný nový rok 2023!

Případným zájemcům o OB nabízíme podívat se nejen na naše webové stránky a náš Facebook, můžete se také podívat na www.zacitorientak.cz. Anebo se můžete přihlásit na nějakou naši OB akci, budeme se na vás těšit.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky