Nezlomná Ája

30.06.2021

Dnes si přečteme něco o STK OB - výboru, díky kterému máme MČR a ČPN. A kdopak je v jeho vedení? Nikdo jiný než Ája, kterou tu dnes vyzpovídáme.

Anna Pangrácová

3. místo ve smíšené a ženské štafetě na MS 2019, 4násobná mistryně ČR
klub: SK SKIVELO Olomouc / KOB Kladno, 6 let v OB

Jsi jedna z těch OB běžců co se už nemohou nazývat nováčci. Máš za sebou již účast na Mistrovství Evropy i na Mistrovství světa. Mohla bys nám sdělit, co považuješ za svůj největší úspěch?
Teď jak nad tím přemýšlím, tak si uvědomuji, že se orientačním běhu věnuji už přes 6 let. Nicméně je pravda, že první dva roky jsem to brala spíš jako koníček, bavilo mě to. Až potom jsem to začala brát trochu víc vážně, chtěla jsem se v tom zlepšovat a v roce 2017 právě přišel můj první větší úspěch. Na mistrovství ČR neslyšících ve sprintu jsem vyhrála první místo a to mě více namotivovalo k zlepšení práce s mapou, kompasem a intenzivnějšímu tréninku orientace v terénu.

Jako svůj druhý větší úspěch, na který si pamatuji, bylo první místo v longu na veřejných závodech slyšících na začátku roku 2019. Zrovna na tento závod mám docela živou vzpomínku, protože byla opravdu hrozná zima a trasa byla typu long, tak to bylo delší, ale odběhla jsem ho celý a v cíli jsem si opravdu oddychla, že to mám za sebou. O to více jsem nevěřila svým očím, když jsem viděla na celkové výsledkové listině své jméno na prvním místě ze všech cca 70 účastníků - tj. mezi všemi muži i ženami. To mi udělalo velkou radost.

Za svůj třetí a zatím poslední velký úspěch považuji 3. místo ve smíšených sprintových štafetách na posledním Mistrovstvím světa v Olomouci v roce 2019. Tým na sprintovou štafetu se skládal ze dvou mužů a dvou žen a běželo se v městě. Tohoto vítězství si hodně cením, protože se do poslední chvíle rozhodovalo mezi mnou a sestrou, která z nás dvou poběží tuto smíšenou sprintovou štafetu. Já jsem totiž předchozí závod ve sprintu zkazila, ale věděla jsem, že rychlost mám, jen musím být více v klidu a být méně zbrklá. Naopak u sestry bylo výhodou, že podává více stabilnější výkony. Ale sestra ve mě měla důvěru a podpořila mě u našeho vedoucího, ať poběžím já. Potom jsem opravdu svůj úsek uběhla jako první v pořadí ve výborném čase, jen na konci jsem malinko zaváhala u jedné kontroly. Díky mému výbornému výkonu jsem namotivovala další členy našeho smíšeného týmu k lepšímu výkonu a o to větší byla moje celková radost z našeho společného 3. místa! Tak to jsou ty moje tři největší úspěchy, na které nejde zapomenout :-).

Takže jsi dobrá ve sprintu i v longu, gratuluji. Kde vidíš svou výhodu, která Tě odlišuje od amatérských OB běžců?
Přesně tak, ze tří disciplín je mi bližší právě sprint, protože s rychlostí nemám problém. A také long, kde je nutná vytrvalost a výdrž, mi nedělá taky problém :-). Co vnímám jako svoji výhodu narozdíl od amatérských OB běžců je to, že i když se mi nedaří, tak to (ani dopředu) nevzdávám. I já dělám na závodech chyby a to potom samozřejmě ta motivace jde dolů...Nicméně to stále mentálně nevzdávám, protože v hlavě vím, že i ostatní mohou udělat/dělají chyby a já i tak s chybou mohu skončit na relativně pěkném místě/na předních místech ve výsledkové tabulce.

To je pěkná rada pro amatérské OB běžce/nováčky, takže, když se vám nedaří, tak to dopředu nevzdávejte a uvidíte, jak se budete v tom postupně zlepšovat. Jak se motivuješ k tréninku, když zrovna nemáš chuť trénovat?
No, já se k tréninku nějak moc nutit nemusím, mě ten orientační běh opravdu baví, takže i když je třeba horší počasí a mě se tak úplně nechce, tak si jdu ven zaběhat. Začnu tím, že udělám pár dopadů nohou a pak už běžííím a relaxuji u toho. :-)

Nedávno, respektive vloni, ses vážně zranila a asi více než půl roků jsi nemohla běhat, že? Můžeš nám říct co se Ti stalo? Jaké to pro Tebe bylo, a co Tě drželo nad vodou?
Ano, vloni v létě jsem na právě na závodech orientačního běhu na krásném místě ve skalách přetrhla přední zkřízený vaz na pravém koleni. Paradoxem je to, že se to nestalo ve skalách, ale docela rovném terénu trochu z kopce pokrytém větvičkami, stačil jeden špatný došlap nohy a koleno křuplo. Ta bolest byla opravdu šílená...Následovala potom operace, dlouhá rehabilitace, a co mě drželo nad vodou bylo to, že jsem věděla, že chci sportovat dále, že mě orienťák baví. Také přátelé mě podporovali, ta naše skvělá parta kolem orienťáku. Dále jsem věděla, že ten úraz není trvalý, že to má řešení, že i když za ním bude dlouhá rehabilitace a dlouhá cesta zpět k běhání, dá se z něj zotavit...

Je obdivuhodné, že jsi se brzy po úrazu vrátila k OB a kandiduješ se na nominaci Mistrovství Evropy i na Deaflympiádu. Kde na to bereš víru a sílu?
Zraněné koleno jsem opravdu poctivě rehabilitovala. Cvičila jsem každý den a brzy jsem na sobě pocítila pokroky a viděla jsem postupná zlepšení ve stabilitě kolene, i v celkové fyzičce. Také jsem se těšila, až se zase uvidím se svými přáteli z orienťáku. To vše mi dodalo sebedůvěru, abych zkusila podat nominaci na Mistrovství Evropy i na Deaflympiádu.

Na základě Tvých zkušeností s kolenem, mohla by ses s námi prosím podělit o nějaká doporučení, jak takovému úrazu předejít (prevence)? A také na co dát pozor?
Vždycky je důležité myslet na protahování (strečink) před a po tréninku či závodu. Před tréninkem nebo závodem se svaly potřebují zahřát, aby byly připravené na větší výkon a po výkonu se potřebují protáhnout, aby nebyly moc stažené.Co se týče úrazu, pokud se vám nějaký takový stane, je opravdu důležité se poctivě věnovat rehabilitaci a pokud děláte vrcholový sport nebo hodně sportujete i v zahraničí, tak doporučuji si i zařídit sportovní pojištění. Také je důležité nezapomínat na pravidelnou regeneraci těla a o péči našeho těla, které máme jen jedno. Už nyní je docela vzácnost vidět někoho, kdo je úplně zdravý a nic ho nebolí nebo netrápí. Tudíž určitě své tělo zahrnujte dostatečnou péčí - např. masáží, saunováním a rovněž je důležité umět vybalancovat tu správnou mez mezi výkony a odpočinkem.

Děkuji za zajímavé tipy a doporučení. Teď se tě zeptám na trošku něco jiného, co ale pořád souvisí s orientačním během. Vím, že jsi také předsedkyní STK OB, jaký je Tvůj úkol ve výboru a co plánujete, na co se máme těšit?
Vedu STK OB jako slepička a ostatní členové výboru jsou moje kuřátka, která úkoluji :-). Nene, i když jsem jako předsedkyně, tak cítím, že jsme si v pětičlenném výboru všichni rovni, každý má svůj úkol a spolupráce nám jde. Co je u nás nového a zajímavého? Tak za prvé to, že máme krásné webové stránky, kde jsou všechny informace o orientačním běhu neslyšících i s překladem do českého znakového jazyka! :-) Také máme facebookovou stránku a máme za druhé samozřejmě v plánu různé další závody ČPN a také pořádání soustředění pro nováčky na začátku října. Dále se intenzivně připravujeme na Mistrovství Evropy v Litvě i na Deaflympiádu, která bude příští rok v Brazílii. Doufám, že se nám podaří vytvořit dobrý tým, který nás bude vzorně reprezentovat na těchto dvou velkých akcích a přivezou odtamtud dobré výsledky!

Držím palce, ať tě orientační běh nadále baví a daří se vám v STK OB úspěšně plánovat a organizovat další závody a akce orientačního běhu pro neslyšící. V současné COVIDové situaci to bylo těžší, ale vy jste to hezky zvládli a pokračujete pilně se svými aktivitami dál, děkujeme. Teď ještě na Tebe mám poslední otázku, kterou dávám všem na závěr - co tě napadne, jaká tři slova, když se řekne OB?
Hodně pracuji s lidmi, takže u orientačního běhu si zrelaxuji v přírodě a pracuji pouze s mapou. Takže tři věci - relax, příroda a mapa.

Těší mě, že se nám povedlo Tě zastihnout a že jsi nám poskytla rozhovor :-) Také děkuji za rozhovor.

Věřím, že jste taky se zvědavostí sledovali, jak Ája odpovídá a něco jste si odnesli. Příště se můžete těšit na další rozhovor a tentokrát se zaměříme na opačný pól a zeptáme se úplného nováčka či spíše nadšence, který OB vyzkoušel (zatím) jen jednou.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky