Nezastavitelná Leňa

09.06.2021

Dnes jsme pozvali Lenku, která se také nevěnuje pouze OB, ale kombinuje ho ještě s jiným sportem. Víme, že správný sportovec totiž nemůže jen běhat a běhat. Musí si také někdy odpočinout a nechat své svaly regenerovat. Jak ale správně pečovat o své svaly? To se nyní dozvíme od Lenky :-)

Lenka Hornová

bronzová medailistka ve štafetě na ME 2016, 2násobná mistryně ČR
klub: SK SKIVELO neslyšících Olomouc / SOB Olomouc, 5 let v OB

Jak ses dostala k OB, proč Tě OB baví?
Jak jsem se přidala k OB? Bylo to díky prezidentovi ČSNS Otu Panskému, který mi doporučil zkusit tento sport. Bylo to něco úplně nového, dalo mi to spoustu zážitků a hodně zkušeností. Ale poslední dobou se už trochu bojím, protože to souvisí s mými častými úrazy, několikrát jsem podvrtla oba kotníky. Zatím pokračuji, jen musím více dávat pozor na nohy. Líbí se mi, že v OB je každý les úplně jiný, poznávám nová místa a zjišťuji jak vypadá skutečné okolí, které je zobrazené na mapě.

Vím, že věnuješ svůj čas i přípravě a tréninku na atletické disciplíny. Můžeš nám říct, jaké disciplíny děláš a zda se dají dobře kombinovat s OB? V čem se tréninky na tyto sporty liší?
Atletiku dělám hodně dlouho, už od malička. Dělám vše ohledně házení jako je vrh koulí, hod oštěpem, hod diskem a hod kladivem. Co se týče atletiky, zda se hodí kombinovat s OB? To záleží na tom, jaké děláš disciplíny. Pokud děláš běžecké disciplíny, tak ano, protože běh už máš natrénovaný a stačí se jen pak naučit práci s mapou. Pokud děláš technické disciplíny jako je házení, skok do výšky, tak tam už těžko se to kombinuje s OB. Tréninky jsou v atletice sice v základu stejné, jen u technických disciplín se zaměřuješ více na sílu.

Jaké léčebné procesy po úrazu doporučuješ? Je fyzioterapie a masáž důležitá?
Mám za sebou spoustu úrazů, většinou to bylo kvůli podvrtnutým kotníkům. Zpočátku jsem dělala samoléčbu jako je masírování, ledování, tejpování. Taky jsem měla problémy s kolenem a právě kvůli šlachům jsem nakonec šla k doktorovi. Ten mi doporučil fyzikální terapii laserem, dále jsem absolvovala vodoléčbu, ale vše se slabým výsledkem. Až teprve kamarádka mi doporučila kryosaunu, která prý pomáhá zbavit se bolesti, hojit rány a odstraňovat záněty. Absolvovala jsem ji a cítila jsem, že se to zlepšuje, ale na podzim přišla koronavirová epidemie, tak vše bylo zase zavřeno. Nedávno jsem byla u doktora kvůli ztuhlým lýtkům a achilovce, doporučil mi elektroterapii elektrickými elektrodami, aby se svaly uvolnily a dále lymfodrenáž kvůli žilám, aby se více otevřely. Co se týče masáže a fyzioterapie, je tam rozdíl. Masáž je na uvolnění svalů a celého těla, fyzioterapie je zaměřená více na bolesti na určitých místech. Masáž je dobrá věc a doporučuje se provádět jednou dvakrát týdně, ale málokdy se mi to povede.
MP: Možná je to ten důvod, že jsi nedostatečně regenerovala a neuvolnily se Ti svaly a tak jsi zvýšila riziko úrazů.
LH: Ano, je to možné.

Co bys doporučila moravským nováčkům OB a co bys ráda sdělila divákům?
Pokud chcete vyzkoušet orientační běh, tak pro veřejnost jsou např. areály pevných kontrol, kde jsou připravené kontroly a mapy jsou na předem určeném místě k dostání nebo lze je stáhnout z internetu a vytisknout. Zde na Moravě je toho málo, namátkou vybírám např. okolí hradu Bouzov, na Svatém Kopečku nebo u řeky Hloučela v Prostějově. Další informace jsou na stránkách Český OB neslyšících nebo na mapovém portálu ČSOS, někdy jsou i mapy ke stažení u jednotlivých klubů.

Děkuji, že jsi si našla čas na zodpovězení mých zvídavých otázek :-)

Doufám, že jste se dozvěděli zajímavé tipy, které můžete využít k zlepšení svého výkonu a hlavně svého zdraví. Příště se můžete těšit na další rozhovor s jedním dlouholetým OB běžcem, který má i po několika desítkách let neuvěřitelný elán.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky