Nepoznamenaná Eliška

21.07.2021

Dnes na rozhovor přivítáme jednoho nováčka, která nám ráda poví, co si odnesla z účasti prozatím jen dvou závodů OB během jednoho víkendu.

Eliška Stráníková

bez klubové příslušnosti, 2x účast na závodech

Ty jsi OB běžela zatím jen dvakrát - jednou sprint v Kroměříži a jednou middle v lese poblíž. Jaké to pro Tebe bylo a co sis z toho odnesla?
Ráda bych se ještě vrátila na začátek, jak jsem se dostala k orientačnímu běhu. Jeden neslyšící mi nabídl, ať to jdu s ním zkusit. Už jsem o vás letmo věděla, viděla jsem vaše příspěvky na Facebooku a zaujalo mě to, tak jsem neváhala a šla jsem do toho, že to ráda zkusím!

Ještě před den termínem závodů se se mnou spojil jiný neslyšící a vysvětlil mi pravidla orientačního běhu. Ta pravidla mi nepřišla moc složitá, i když jsem byla trochu nervózní, tak jsem na OB už byla připravená.

Na závodech - sprint v městě a middle v lese - to bylo zajímavé, líbilo se mi to propojení s městem a přírodou. Bylo to pro mě něco nového a zajímavého.

Říkala jsi, že pravidla OB před závody Tobě vysvětlil jeden neslyšící, tak co jsi z nich hned pochopila a co naopak Ti dělalo problém?

Systém pravidel jsem pochopila hned, to bylo velmi snadné, ale těžké bylo si zapamatovat ty všechny popisy kontrol, které jsou v popisníku a na mapě. K tomu ta mapa orientačního běhu vypadá trochu jinak než klasická turistická mapa, kterou všichni známe. Například na turistické mapě les je zobrazen zelenou barvou a na mapě orientačního běhu má les bílou barvu. Uf, tak jsem si právě všechny ty rozdíly, popisy, snažila během jednoho dne zapamatovat a jakoby je "ofotit" a uložit do paměti :-). Některé popisy byly zřejmé a podle skutečnosti např. malá kupka, to bylo jasné i na mapě (malý kopec) nebo třeba křížek, který znamenal vývrat. Tak se takové symboly daly poměrně dobře propojit s tím, co je na mapě a co na popisníku.

To je skvělý jak si to vše dobře pamatuješ! Na to, že jsi s námi byla jen dvakrát. A ještě by mě zajímalo, jestli bylo něco, co bys jako úplný nováček od ostatních zkušenějších běžců chtěla vědět ještě před závodem? Samozřejmě vím, jak jsi říkala, tak nebylo možné si vše hned zapamatovat, ale bylo tu ještě něco, co by ti mohlo pomoci k lepšímu výkonu?
Před závodem jsem již byla ve skupině neslyšících účastníků na těch závodech a právě hlavní organizátor závodů mi to předtím všechno vysvětlil. Také jsem se hodně vyptávala jednoho kamaráda :-). Informace od nich bylo pro mě zásadní a důležité k tomu, abych mohla podat dobrý výkon. Ještě jsem také na místě závodů okoukávala od ostatních, co si o OB povídají, a tak jsem se také takto od nich učila :-). Jinak si myslím, že mi byly předány všechny informace, které jsem potřebovala. Jen je škoda, že jsem nebyla v žádném sportovním klubu neslyšících, protože proto jsem závodila mimo soutěž - nemohla jsem být zařazena do výsledkové listiny.

Co bys doporučila ostatním nováčkům, kteří přemýšlí o tom, že by si vyzkoušeli orientační běh, ale třeba na to ještě nesebrali dostatek odvahy? Co bys jim vyřídila na základě svých zkušeností?

Orientační běh je spojen s přírodou, takže pokud ten nováček přemýšlí o tom, že by si vyzkoušel orientační běh, a má rád turistiku a přírodu, tak ať jde do toho! Navíc není to tak, že se celou dobu jen běží v lese, ale člověk musí také zastavit, zorientovat se v terénu a zamyslet se nad dalším postupem. Právě na tom je to zajímavé, že hledáš a přemýšlíš o nejlepší variantě cesty na další kontrolu a v lese kolem tebe běží další běžci. Tedy pokud ten nováček má rád přírodu, tak ať si to prostě zkusí!

Už poslední otázka, kterou dáváme všem :-) Co tě napadne, jaká tři slova, když se řekne OB?
No, tak 1. je adrenalin, 2. napětí a 3. láska k přírodě, no skoro 4 slova, ale to 3. slovo je tak nějak dohromady! :-)

Děkuji za rozhovor a doufám, že i když jsi na orientačním běhu byla zatím jen dvakrát, tak tě zase někdy brzy uvidíme! Třeba na dalších závodech nebo soustředění pro nováčky, které plánujeme v říjnu. Děkuji, ahoj!
Ano, budu ráda za další informace a ráda se toho soustředění pro nováčky zúčastním :-). Také děkuji, ahoj!

Opět děkuji Elišce za její krásné povídání. Možná, že vás Eliščino povídání o OB zaujalo a ba i vzbudilo ve Vás zájem si OB také ochutnat. Nebojte se nám ozvat, rádi Vám všechno vysvětlíme a ukážeme. Jste vždy vítáni! Dokonce můžete také najít všechny informace na naší webové stránce a nebo nás můžete kontaktovat na Facebooku či e-mailu.

Příště se můžete těšit na rozhovor se sportovcem, s kterým to u neslyšících OB vše začalo.

Těšíme se příště zase na viděnou! Ahoj!

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky