Nejvytrvalejší běžec

23.06.2021

Je mi potěšením, že si dnes můžeme přečíst rozhovor s nejstarším a přesto stále aktivním OB sportovcem, který letos dokonce slaví své kulaté výročí v OB. V čem je jeho tajemství? Doufám, že to zjistíme! I kolikáté výročí slaví....

Upozornění: Kamil Klíma překládá odpovědi Jaroslava Vondrouše do českého znakového jazyka.

Jaroslav Vondrouš

10násobný mistr Česka, 8. místo na DOH 2001 v Itálii, český mistr v H50 na Veteraniádě ČR 2002 mezi slyšícími
klub: SK SKIVELO Olomouc / OK 99 Hradec Králové, 50 let v OB

V čem jsi dobrý v OB a která disciplína Tě nejvíce baví?
Nejvíce mě bavil long. Měl jsem k tomu fyzické předpoklady. V lese jsem si to proto užíval. V longu je trať jednodušší a je více času se rozhodovat o postupech, takže celkově o vítězi rozhodovala víc fyzička než mapařina. V současné době již preferuji kratší tratě vzhledem k mému věku. Mám rád i sprinty, jsou kratší, ale jsem na nich pomalý.

Máš nějaké tipy k vytrvalostním běhu?
Doporučuji přes zimu nabrat určitý kvantum kilometrů, pak na jaře běhat fartleky a před závodní sézonou přidat tempovou rychlost což znamená běhat opakovaně sprintové úseky 300 - 400m.

Vyhráváš i při současném věku a jsi plný elánu a pořád máš dostatek sil. Na OB závody do toho ještě dojíždíš na kole, a i po samotném závodě odjíždíš na kole domů. My ostatní jsme rádi, že dojdeme na vlak. Jak to děláš a mohl bys nám prozradit, jak jsi v mládí trénoval?
V mládí jsem hodně trénoval. Původně od 15 let jsem se věnoval atletice a běhal jsem hlavně středně dlouhé tratě. Až na vysoké škole v Brně jsem začal s OB. Měl jsem již běžeckou průpravu, takže jsem se hlavně učil běhat s mapou. Střídal jsem to s atletikou a atletickým tréninkem a běhal jsem taky silniční a krosové závody. Po absolvování vysoké školy jsem se přestěhoval za prací do Hradce Králové, kde jsem dva roky běhal denně 20 km. Běhal jsem ráno do práce 10 km, pak odpoledne 10 km zpět na ubytovnu. Až když jsem se usadil, tak jsem svůj objem naběhaných kilometrů snížil na 10 - 15 km denně.

Jakou budoucnost bys přál neslyšícím běžcům OB? A kde bychom se měli podle tebe zlepšovat?
Samozřejmě přeji neslyšícím běžcům, aby se dobře umisťovali na závodech mezi slyšícimi a dosahovali výborných výsledků na ME, MS a DOH. Takových výsledků jakých dosáhli na MS v Olomouci, kde získali pěkné medaile. Sice pořád je co zlepšovat, ale po běžecké stránce si myslím, že trénují dostatečně a snaží se hodně běhat s mapou. Což v dnešní době, kdy se potýkáme s pandemií, není úplně jednoduché, takže si myslím, že to děláte dobře. Nejvíce zkušeností se totiž získá častým běháním s mapou.

Dozvěděli jsme se, že jsi taky zabýval tvorbou OB map. Kde ses to naučil a co to všechno obnáší?
Naučili mě to kluci v Brně. Dříve si to oddíl dělal sám, dnes se to zadává komerčně. To se chodilo do terénu a ručně jsme objekty odkrokovávali. Bylo to pracné a spousta hodin. Dnes jsou k dispozici letecké a družicové snímky a v terénu se to už jen doladuje. Většina terénu je již dnes zmapována a starší mapy se dolaďují podle vzrostlých porostů.

Co tě napadne, jaká tři slova, když se řekne OB?
Tři slova z 50 let OB, to nedám, promiň :-). Pro mě OB je záživné běhání o víkendech v přírodě mezi stejně naladěnými lidmi, což pak vytváří duševní pohodu pro další týden nejen v práci, ale i doma.

Moc děkuji za Tvůj čas a vtipné postřehy :-) Věřím, že Vás taky Jarda zaujal a dozvěděli jste se od něho zajímavé tipy k tréninku. Příště se můžete těšit na další rozhovor a tentokrát zkusíme zkontaktovat nejvyššího funkcionáře v OB.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky