Mistr Evropy

06.10.2021

Ahoj všichni, jak již víte, dnes přivítáme mistra Evropy z roku 1992. To je už celkem dávno, že? A kdo jím může být? Ano, je jím Libor Hubáček. Libor kvůli věku a hlavně zdravotním problémům s kolenem již není aktivním sportovcem, ale i tak určitě nám má co říct, pojďme ho rozpovídat.

Libor Hubáček

1. místo na ME 1992
šestinásobný mistr ČR

klub: SK SKIVELO Olomouc (předtím TJ Slovan Zlín) / TJ Slovan Luhačovice, 33 let v OB

Ahoj, děkuji, že jsi přišel na rozhovor. Mohl bys nám říct, kde všude ve světě jsi s OB byl?
Ano, v Maďarsku, v Rakousku, Francii, Dánsku a ve Švédsku. V Maďarsku jsem býval na dvoudenních závodech a mají tam krásný terén a pěkné lesy.

Do Rakouska jeli slyšící reprezentanti OB a vzali mě s sebou. Jeli jsme tam autobusem, potěšilo mě, že mě vzali s sebou a že vyslechli mé prosby, že bych chtěl zkusit trénovat s nejlepšími. Opravdu, rakouský terén byl těžký, hlavně fyzicky, ale taky moc pěkný!

Do Francie jsem jel s mým slyšícím klubem z Luhačovic a také autobusem.Terén zde byl více kopcovitý a francouzské travnaté plochy byly jiné než naše. Pěkně se tam běhalo, i když to bylo trochu těžké.

Pak jsem byl v Dánsku, to vám povídám, to bylo celé takové hnědé, všude písek či takové slamnaté větvěné plochy a velmi mírné holé žluté kopce, prostě úplně jiný terén. I mapy byly jiné, byly blíže ke skandinávskému typu jako mají ve Švédsku.

Do Švédska jsem jel opět s naším týmem z Luhačovic a poprvé jsme jeli na pětidenní závod a bylo to moc pěkné.Byli jsme zrovna na místě, kde to bylo mapově lehčí, terén se více podobal českým kopcům a lišil se spíše jen množstvím kamenů a dolním porostem. Když jsme byli ve Švédsku podruhé, byli jsme severněji a tam to už bylo úplně jinačí. Na mapě byla pouze bílá plocha - byl tam pouze les, ale byly tam takové malé stromečky a celý terén byl podmáčený, plný bažin a spousty vod, dokonce jsem v nich byl až po pás. To už bylo velmi náročné. Běhat na severu Švédska už bylo opravdu těžké.

V té době v české reprezentaci neslyšících byli Jarda Vondrouš, Pepa Procházka, Jirka Janda a já.

V OB máme tři kategorie - sprint, krátká a long. V jaké kategorii ti to šlo nejlépe a proč?

Ano, nejlépe mi šel sprint, to je velmi rychlá disciplína, je o přesnosti a je potřeba po celou dobu mít velmi vysokou koncentraci, aby v rychlosti běžec byl schopen běžet ideální postup přímo k těm správným kontrolám. Běží se v parku nebo v městě a je potřeba velmi rychle přemýšlet a orientovat se. Je to celé velmi rychlé a každá sekunda tě může stát místo. I čtyři sekundy může být velká ztráta. Musí se prostě běžet rychle a přesně.

Krátká, ta je o něčem jiném, běží se v nádherném lesnatém terénu plném adrenalinu. Stejně jako u sprintu, i tady se musí při orientaci v lese velmi dobře přemýšlet, běžet přesně. V krátké trati jsou kontroly stále postavené spíše blíže k sobě. Je to fakt vynikající disciplína, mám ji rád.

Klasika je dlouhá trať a je spíše o přemýšlení postupu a o technice běhu přes terén tak, aby to nohy po celou dobu vydržely. Je to fakt o technice, opatrně.

Ještě máme štafetové disciplíny, ty jsem moc neběhal, asi jen dvakrát se slyšícími běžci. To už častěji jsem se jich účastnil s mými reprezentačními parťáky, s Pepou a Jardou a šlo nám to.

Chci vám ještě povědět jeden příběh, a to že jsem se jednou zúčastnil ultradlouhého závodě který měl přibližně 30 kilometrů a asi 50 kontrol, ale už si to přesně nepamatuji. Opravdu to bylo náročné a moc dlouhé, úplně jsem se vyždímal a nezbyla mi vůbec žádná energie. Nicméně jsem zabojoval, hodně jsem během závodu pil a nakonec jsem doběhl do cíle. Nevzdal jsem to a do cíle jsem dorazil, sice jsem skončil ve výsledcích mezi dolními závodníky, ale bylo to přeci jen přes 30 kilometrů, tak jsem byl opravdu rád. Shromaždiště bylo u Nového města na Moravě ve Vlachovicích a je tam nádherná příroda. Na takhle dlouhém závodě jsem byl jen jednou - poprvé a naposled :-).

Když jsi byl mladým sportovcem, dodržoval jsi nějaký jídelníček nebo jsi doplňoval svou stravu vitamínovými doplňky či nějakou specialitou? Popřípadě máš nějaké tipy či doporučení k jídelníčku sportovce?
Ráno jsem snídal ovesné vločky s mlékem a s banánem či pomerančem nebo jsem to střídal s tvarohem či jogurtem. Samozřejmě jsem bral pravidelně i vitamín C a ano dodržoval jsem minimálně časový režim jídla a spánku, abych byl v dobré kondici.

Mohl bys nám, jako mistr Evropy '92 prozradit, jaký byl Tvůj trénink či bys nám dal nějaké tipy k lepšímu výkonu v OB?
Když jsem byl mladý, tak jsem měl za vzor své dva bratry, kteří byli skoro každý víkend mimo domov někde na závodech orientačního běhu a umisťovali se na předních příčkách mezi prvními. Byli i mistři České republiky a mě se jejich zážitky a vyprávění o závodech natolik zalíbilo že jsem je poprosil, že bych se to chtěl taky naučit. Bratři se mě ujali a zaučovali mě. Začal jsem v patnácti a asi v osmnácti jsem se vše naučil a měl to i v hlavě. Trénovalo se hodně, měl jsem každý den nějaký trénink, kromě čtvrtka, to byl můj volný den pro regeneraci. Také jsem se stal členem slyšícího klubu v Luhačovicích a zpočátku jsem byl ve výsledkové listině dole, ale postupně jsem se s mapou sžil a byl jsem lepší a lepší a výsledkově jsem postupně vylezl až nahoru mezi první. Závodilo se každou sobotu a sem tam i nějakou neděli na různých místech na Moravě i v Česku. Měl jsem úplně plný kalendář závodů během víkendů. Pak mě začali zaučovat i reprezentanti, i jim děkuji. Pak jsem jednoho dne mluvil s Otou Panským v Olomouci a když zjistil, že jsem orientační běžec, a celkem dobrý, tak mi rychle zařídil možnost se zúčastnit mistrovství Evropy v Moskvě. Povedlo se mu z Česka vyslat alespoň jednoho běžce, mě, a za to mu moc děkuji. Do Moskvy jsem si s sebou vzal i trenéra, Ota Panský s tím totiž souhlasil. Trenérem byl můj bratr, a tak jsme spolu jeli do Moskvy. Bratr mě tam před závodem varoval před různými nástrahami, které mě mohly během závodu potkat a říkal mi, ať jsem opatrný a povedlo se to. Měli jsme z prvního místa v krátké trati velkou radost. Poté jsem běžel klasiku a bratr mi opět radil a říkal na co si mám dávat pozor a že je to celkem problémová trať. Zapamatoval jsem si jeho rady a zabojoval jsem. Snažil jsem být přesný, ale i tak jsem měl smůlu a jednu kontrolu jsem minul a ztratil jsem asi minutu a půl. Už jen tato ztráta mě to posunula až na šesté místo. Nebýt té chyby, mohl jsem být třetí. Mohl jsem, ale smůla, nepovedlo se mi to. Nevadí, do cíle jsem i tak doběhl s hezkým umístěním.

Vlevo bratr Josef a vpravo bratr Jaroš, uprostřed majitel firmy Vavrys
Vlevo bratr Josef a vpravo bratr Jaroš, uprostřed majitel firmy Vavrys

Chci ještě vám mladým, sestrám Pangrácovým, i vám všem ostatním něco sdělit. Máte na to taky, jen se musíte snažit se účastnit co nejvíce závodů, klidně každou sobotu a neděli. Chápu, že to teď kvůli Covidu nebylo moc možné, že závody byly velmi omezené, což je velká škoda. Nicméně věřím, že za rok to bude lepší a závody budou - tak na ně víc jezděte. Potřebujeme dalšího mistra Evropy nebo mistra světa. Komunita i já na vás chceme být hrdí! Když budete něco potřebovat, ozvěte se mi, rád Vás zaučím. Děkuji moc.

Co tě napadne, když se řekne OB? Tři slova, prosím.
Nejvíce se mi líbí shromaždiště, kde se všichni sejdeme a je cítit závodní atmosféra a jsme na čerstvém vzduchu a všude je zeleno. Nádherná příroda kolem nás - když jdete do lesa na start závodu, tak se cestou rozhlédněte kolem sebe, jak je vše různorodě zelené, ba i suché lesy jsou pěkné a zajímavé, podívejte se na ten krásný terén kolem sebe a budete mít dobrou náladu. Je to pastva pro Vaše oči. Když jsem byl mladý závodník, tak jsem se prodíral i zeleným houštím, kopcovitým terénem, přemýšlel jsem nad orientací a fakt jsem si to užíval. Parádní adrenalin to byl, fakt suprový zážitky jsem měl z OB, děkuji.

Děkujeme Liborovi Hubáčkovi za jeho vzpomínání na mladá léta a přeji mu pevné zdraví do dalších let. Doufám, že jste se v něm viděli a můžeme tedy očekávat dalšího mistra v příštích letech :-). Na příště se zas můžeme těšit na nováčka, který naopak může mít blíže k některým z nás a poví nám, co by si přál od fanoušků. Ahoj!

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky