Chachar z Ovy

02.12.2021

Ahoj všichni! Už za sebou máme mnoho zajímavých rozhovorů s orientačními běžci různého pohlaví, věku a získaných zkušeností. Minule jsem Vám slíbila, že tento rozhovor bude s nováčkem. S kým? To uvidíte!

Radim Hartoš

klub: SSK Vítkovice, rok v OB

Ahoj!
Ahoj! Vítám nováčka Radima, s kterým budu dělat rozhovor. Má první otázka na Tebe, Radime, je odkud jsi a jak ses dostal k OB?
Jsem z Ostravy a o orientačním běhu jsem do nedávna nic neslyšel. Poprvé jsem se o něm dozvěděl z vyprávění Marka Spilky. Byla to pro mě novinka, ani jsem nevěděl, že tento sport existuje. OB mě zaujal, vyptával jsem se, ale nějak aktivně jsem se o něj sám nezajímal, až do té doby, než mě Anna Pangrácová pozvala na OB tréninky. Pozvání jsem neodolal a tomu sportu jsem nakonec propadl i já.

Co tě na orientačním běhu nejvíc baví?
To je samosebou! Být v přírodě, běžet v krásném lese s mapou. Snažit se podle mapy a okolí zorientovat, najít tu kontrolu a získat její skalpel ke své spokojenosti. Ten adrenalin z toho mě baví!

Vím, že jsi býval reprezentantem ve fotbale neslyšících a jezdil jsi na fotbalové zápasy. V čem je odlišná atmosféra závodů orientačního běhu od atmosféry fotbalových zápasů? Jak to na tebe působí?
Ano, přesně tak a rozdíl mezi těmito sporty je obrovský. Hlavně v tom, že fotbal je týmový sport, kdežto orienťák je individuální sport. Když se ve fotbale něco nedaří, musí se to probrat s hráči a společně zabrat k lepšímu výkonu, naopak v OB chyba je jen na mě a jen já sám přemýšlím, jak bych to mohl příště napravit. Nebo v OB během celého závodu běžím sám za sebe, než ve fotbale kde se čeká na spoluhráče, protihráče a prostě hrajeme jako skupina. Je to zajímavé jak moc se tyto dva sporty od sebe liší.

Jsme sice teď na závodech, ale míváš kromě účasti na závodech i tréninky v OB?
Nene, trénuji. V Praze třeba běží O-liga tréninky a výhodou je, že každý týden je trénink na různém neznámém místě po Praze. Dostaneš mapu a běžíš hledat červenobílé fáborky místo oranžovobílých krabiček. Díky O-lize se toho více naučím a můžu se zlepšovat. Jestli ještě přidám další tréninky, to teprve uvidíme...

Ty jsi povídal, že se snažíš zlepšovat, pomáhají Ti také ostatní dlouholetí repre běžci? Sdělují ti nějaké důležité rady nebo tipy?
Ano, samozřejmě říkají mi toho až až, mám od nich bohaté informace. Například díky nim vím, že existuje technologická pomůcka 3Drerun spojená s hodinkami. Při tréninku nebo závodech zmáčkneš hodinky, odběhneš trať, poté si stáhneš informace o tvém běhu z hodinek. I vyfotíš mapu a v tom programu 3Drerun si to spojíš a vidíš kde jsi reálně běžel. Tvůj závod se rozebere a vidí to i ostatní, tak Ti mohou radit, jak a kde se příště zlepšit nebo Ti doporučí příště vybrat tento postup či tu cestu. Je to výhoda pro nás, hlavně my nováčci díky tomu získáváme důležité rady a informace.

Máš nějaký budoucí cíl v OB? Těšíš se, že až se zlepšíš dostatečně, tak že budeš moci jezdit na větší závody?
Ano, mám chuť a zájem jezdit na závody tady v Česku. Zatím jen tady, ale vím, že jsou i mezinárodní závody OB pro neslyšící jako je Mistrovství Evropy, Mistrovství světa a Deaflympiáda. Tyto závody jsou pro mě, jakožto nováčka moc vysoký cíl, ten zatím nemám, ale uvidíme.

Držím Ti tehdy palečky ať se Ti daří a nadále Tě OB baví! Teď ta naše poslední otázka: Co tě napadne, když se řekne OB? Tři slova, prosím.
Les. Mapa. Buzola.

Bezva a děkuji Ti za rozhovor a Ahoj!
Děkuji a Ahoj!

Tý bláho! Takhle krátký! To byl teda bleskový rozhovor! Náš rekord! Ale i tak byl zajímavý a věřím, že mezi vámi pokukuje další nováček, který by se chtěl zapojit. Nebojte se a přijďte! Příště budeme mít rozhovor se ženou, kterou asi neznáte, protože z časových důvodů se málokdy objeví na závodech mezi námi. Ale to nevadí, o to je zajímavější! Kdopak to je? Nechte se překvapit! Ahoj!

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky